A következőt kaptam e-mailben a múlt héten: Recaro babaülés 68.000. Mi a bánat? Jók a menettulajdonságai vagy ötpontos (szívmegállító) biztonsági öve van? Erről jutott eszembe, hogy mennyire nem tudom megérteni az egész gagyi tuningtársadalmat. A kollégámnak van egy nagyon jó volkswagenes embere, aki komplett autókat szed szét és épít össze újra másképp. Amit X-Zibiték művelnek a Pimp my ride-ban, az is komoly. Egy kerek egészet hoznak létre, gyakorlatilag újat. Nem tesznek rá 1db kis szart az autóra, újat ALKOTNAK.
Ezzel szemben ugye tehetsz olyanokat az autóddal, mint pl. 80-as Audi tetejére az új BMW-k cápaantennájának felragasztása, vagy 12 éves kisautóba xenon lámpa, sportülés, RALLYE feliratú napellenzőcsík az üvegre, és különösen az ocsmányabbnál ocsmányabb spoilermegoldások fából, fekete műanyagból vagy elütő színű fényezéssel: ez egy más világ. Ez a tákolás, ez az, amit a szomszédunk csinál, amikor a fűzfán elhelyezendő mozgásérzékelős lámpa felszereléséhez 3 méter szürke PVC cső kéne neki, de csak 2 van, akkor 1 méter piros slaggal is beéri a maradék szakaszon. Van egy autód, bontóból szerzett új elemekkel, most még foltos, de majd fényezés után ütősen fog kinézni? Akkor te vagy a díszpéldánya a jelenségnek.
Mióta Henry Ford hitét tette a múlt század elején sorozatgyártásba, sokan felsorakoztak, hogy most foroghassanak a sírjukban: Harley Earl, a szárnyak feltalálója, Alec Issigonis, a Mini tervezője, Erwin Komenda, a bogár atyja, Flaminio Bertoni, a kacsa megformázója, Ferdinand Porsche, akit nem kell magyarázni, vagy Giorgetto Giugiaro, számtalan VW, Alfa, az I-es Golf, sőt a DeLorean tervezője, valamint Childe Harold Wills mellett a Ford T modell két magyar alkotója: Galamb József és Farkas Jenő.
Náluk próbálunk tákolással és szigszalagozással jobbak lenni? Versenyülés utólag? Ködlámpa? Motorbömböltetés, kipufogóluggatás? Bazmeg a BMW-nél hónapokig tuningolják, hogy az utastérben pont annyit hallj a motorból, hogy ne zavarjon, de még érezd, hogy mi történik! A paraszt meg az utca összes lakójával tudatni akarja, hogy mikor kell 3-ba váltani, pedig elég, ha ő tudja. Eleve, kamu kipufogó a másik oldalra is, az mekkora? Azokon az embereken kívül, akik tényleg ízekre szednek és újjáépítenek autókat, mindenki mást milyen kisfaszúság, kispénzűség, nőuralom, iskolázatlanság, vagy egyéb komplexus visz arra, hogy elrondítson egy gyárilag klasszikusan szép autót? Mit érdemel az, aki a zöld műszerfalhoz betesz egy kék-pirosan villogó ótvarszar rádiót? Mit érdemel az, aki leszarva az autó típusjelzésének betűtípusát, aláragaszt egy teljesen más GTI feliratot? Mert nem az esztétikai szépségért és a harmóniáért, az biztos! Mit érdemel, akinek van egy ismerőse, aki ismer valakit, akinek...? És a sztori, amely szerint az egyik haver kocsijában olyan erős motor van, hogy két váltókar van! Ezt alighanem valaki úgy elhitte, mint azt, hogy a mercijel az "célzógömb".
Miért állít magának példaképnek nagyon sok ember egy-egy kerület vagy falu bűnözőjét, aki adófizetés helyett nagyautót vett, aztán amikor jön az APEH, átül egy Yarisba? És miért gondolja bárki, hogy jobban érzi magát, ha megveszi a nagyautó 20 évvel ezelőtti párját, hogy csak havi 10km rajozásra legyen pénze a 15 literes fogyasztás mellett? Ki az a fasz, aki az esküvőjére a létező legparasztabb színű suttyóautót kéri kölcsön, hogy unokaöcsi utána ráírhassa iwiwen, hogy "I Am and Yellow Hummer"? És általában miben reménykedik a piros Matiz tulajdonosa, aki hátul "Ne dudálj, épp tárat cserélek", elöl viszont "Il Ferro" matricát hord mind a mai napig?
Nem virágot venni buziság (bár határeset!), meg verset tudni fejből, és mások előtt sírni, ha szomorú vagy. Hanem küzdősportokért rajongani húszkilósan, erőfitogtatást nézni csorgó nyállal, akkora motorra ülni, amit irányítani sem tudsz, és erre még az asszonyt is elrángatni, holott ha valaki tudja rólad, hogy rendben van a faszod, az a csajod. A top-top-top kategóriája ennek az óriáskerekű monstertruck “verseny”, illetve inkább show a legbutább amerikai félparasztoknak, akik öltözékileg amolyan "kamionosok és kamionosok" bulira vannak belőve (nem kamionosok és kurvákra).
Nem kell felmatricázni és szétbaszni azt, ami már egyszer tökéletes volt. Jó, én ilyen gyárifetisiszta vagyok, de boldog is vagyok vele évek óta. Kiszállok, és nem igazgatom 1 percig a tökömet, meg nem csulázok egyet a földre, nehogy valaki véletlenül azt higgye, hogy nő vagyok. Persze itt a neten hőbörgök, hátha ettől nagyobbnak látszik, de az én tököm sem olyan, mint egy versenyló lába. Semmi szükség a félbehagyott magamutogatásra. Akinek igénye van rá, az viszont csinálja végig! Mert ha nem igyekszel legalább olyan szépet kihozni a kocsidból, mint az alkotó, és csak félmegoldásokra vagy képes, akkor nem is szereted az autókat!
Egy Il Ferro tetoválást javaslok, de rohadt nagyban. Mellé valami keményebbet, hogy meglegyen a kontraszt. Az autónak pedig egy helyreállító műtétet fényezéssel, szegény szerencsétlen kocsi..
"Hát, ez aztán a hozzáértő cikk... Kár volt megszólalnod..." by ngyurma
A témában szakértőnek nevezhető blog: Jajj, de csúnya! by biker_kolee
"Giorgetto Giugaro még él!!!" by Zaba
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: A magyarok 2010.04.17. 17:07:02
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
KaPé 2010.04.17. 12:40:14
Ettől függetlenül tőlem mindenki annyi vasalódeszkát tesz a kocsijára, amennyit akar.
2 dolgot utálok: az üvöltő kipufogót és a sufnixenont. Mindegyik nagyon zavaró és mindegyiknek megvan a törvényi ellenszere, de a rendőrök nem nagyon törődnek velük. Legalábbis a hangos kipufogóval nem. A sufnixenonosokat már b@szogatják hálistennek.
dolhai 2010.04.17. 12:45:15
norbi2k 2010.04.17. 12:52:20
ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2010.04.17. 12:52:34
Bambano 2010.04.17. 12:57:11
Izombuilder.com · http://www.izombuilder.com/ 2010.04.17. 13:10:42
fikamatyi 2010.04.17. 13:12:46
A poszt csak azert nem valo a napiszarra, mert tul hosszu, de a stilusa azt a szintet siman eleri.
Miert zavarnak teged olyan dolgok, amikhez nincs kozod ?
Amphiprion Ocellaris · http://bohochal.tumblr.com/ 2010.04.17. 13:15:12
@fikamatyi: Téged miért zavar ez a poszt, ha nincs hozzá közöd?
fikamatyi 2010.04.17. 13:19:45
Amphiprion Ocellaris · http://bohochal.tumblr.com/ 2010.04.17. 13:26:27
prostatikus vogon jeltz (törölt) 2010.04.17. 13:27:31
Szóval lehet öreg vagyok én már ehhez, valahogy néhány dolgot nem nagyon értettem a filmben.
Pl. minden a csomagtartót telerakni plazma TV-vel amikor egy műköröm építőnek csináltak kocsit???
Arrafelé nem esik az eső soha?
Mert az egyik kocsiba tettek ál motorhangot és a hangszóró membránja a motor alatt lefelé nézett a földre.
Arrafelé nem rozsdásodnak a dolgok?
Mert a filmben láttam olyan dolgokat hogy a lefényezett fém karosszéria elemet átfúrták hogy valamit feltegyenek, és nem láttam hogy bekenték volna valami korrozió gátlóval.
fikamatyi 2010.04.17. 13:27:37
mehr luft 2010.04.17. 13:27:55
PIER 2010.04.17. 13:28:12
Meg aki a wunderbaum berakásért szerelőt hív.
nincs_nick 2010.04.17. 13:33:24
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.04.17. 13:38:58
@mauser: nem javítom, bibibi.
sas25 2010.04.17. 13:40:50
sas25 2010.04.17. 13:42:10
vészmadár (pica pica) · http://feleslegesszavaink.blog.hu 2010.04.17. 13:43:58
Rahsid 2010.04.17. 13:48:33
csokiájsz 2010.04.17. 13:51:40
Jelen esetben neked javasolnék valami tetkót a homlokodra...
nincs_nick 2010.04.17. 14:03:19
biker_kolee 2010.04.17. 14:07:33
jajjdecsunya.blog.hu
sanya18 2010.04.17. 14:08:05
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.04.17. 14:19:24
Kozsó is egyéniség volt egyébként a hajtincsétől, a jótól messze van. Illetve egyéniség Quasi Modo a púpjával, és James Woods a rossz arcával, utóbbit mégis csípik a csajok. Ha mondjuk fából van egy spoiler, akkor legyen fából alul körben is, meg még valami, illeszkedjen az egészbe. Azon kívül, hogy el akart különülni, egy összecsapott autotuning még azt az üzenetet hordozza, hogy minderre a tulajdonosnak 15 perce volt.
A fa adekvát használata az autó külsején egyébként Samantha (Sue Allen) Ewing mindennapjaiban figyelhető meg, valamint az IFA platón :)))
biker_kolee 2010.04.17. 14:22:40
Amphiprion Ocellaris · http://bohochal.tumblr.com/ 2010.04.17. 14:31:41
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.04.17. 14:31:52
20-22 éve volt egy ladánk, kormány kicserélve, óriási árnyékolástechnikai megoldások, valami háromemeletes minihifi + Opel ülések (és ez is "jónak számított"), kész ciki volt az a kocsi. Nem tudom, hogy került hozzánk, annyit tudtunk rajta finomítani, hogy a kuvasz farkát leepilláltuk a kormányról.
biker_kolee 2010.04.17. 14:44:43
-Gabi- 2010.04.17. 15:04:44
Ha személy szerint nekem nem tetszik valami ,az nem feltétlenül jelenti azt,hogy az adott dolog valóban szar is.
De te közhely ,butyuta dolgokról regélsz itt,azt hiszed a puritán monológoddal most húúúde nagyon beújítasz.
Gondolom a mai napodat ennek szentelted.Béke veled.
Lerágott csont az utólagos xenon,a prosztó MAGYAR fólia,a ledes limlomok téma.
De ez nem tuning.
Ha szövegértési problémáid vannak javasolnék óvodai felzárkóztató foglalkozást.
Kötekedni meg akkor kötekedj,ha már valamit felmutattál-legalább hazai porondon.
nincs_nick 2010.04.17. 15:05:25
Egyébként ez nem magyar jelenség, itt most éppen a 10 éves, metállila-rózsaszín BMW a menő, azok is épületes járművek.:D
Abban meg csak reménykedni tudunk, hogy egyszer talán a minimálbér hazánkban nem egy gyerekülés árával fog vetekedni.:(
(Kicsit még off: Sok gyárnál a magasabb felszereltség mellé más ülés is jár, ezeknek pedig jó része éppen a Recaro-tól jön. Nem sportülésekre kell gondolni, hanem normál ülésekre. Van néhány gyártó aki ezt kiemeli, még a prémium gyártóknál ez már inkább titkolandó. Érdekes, de már az A Vectra-han is járt bizonyos felszereltséghez Recaro ülés, ami ugyan úgy nézett ki, mint a gyári, csak jóval hosszabb távon el lehetett benne üldögélni.)
gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.04.17. 15:17:42
mas: ez a blog nagyon autocentrikus lett az utobbi idoben :)
Amphiprion Ocellaris · http://bohochal.tumblr.com/ 2010.04.17. 15:19:10
De nem bánom, hogy alaptalanul megtaláltál, mert a "ha már valamit felmutattál legalább hazai porondon" félmondatodon még most is visítva röhögök.
w a s d 2010.04.17. 15:31:30
www.rrracing.hu/site/pdf/recaro_sport_arlista.pdf
Inkább a Scorpio márkájú, Sparco- t utánzó betűtípusú ülés.:D
w a s d 2010.04.17. 15:34:35
korzo 2010.04.17. 17:06:35
Vicces, hogy az asszony 300ezres Saxo-jába 65ezer volt a Römer...
SzekelyG 2010.04.17. 17:09:24
pedig...
a sötétítés sajnos az esetek 99,9%-ban agyonbassza az autó formáját.
Valamivel jobb a helyzet a keréktárcsák terén, itt a júzereknek már bő 0,5-1%-a képes szép egyedi felnit választani, ami dob az összképen, és nem tönkreteszi azt.
Mondjuk már a felnimizéria is kevéssé érthető, mert a gyárban általában okos, tapasztalt, magas vizuális kultúrával megáldott dizájnerek választják ki, hogy az adott modellt végül milyen dísztárcsákkal, és milyen könyűfémfelnikkel dobják piacra.
Ebben ugye már eleve bele van kódolva, hogy kovács istván átlagparaszt kevés eséllyel fog jobb megoldást találni.
(Persze a lényeg nem az, hogy milyen szép, hanem hogy legyen különböző a többi kovács istván autójától.)
Továbbá mindenki bele van buzulva a peres gumikba és húszcollos tárcsákba, ültetésbe, pedig az autók egy jelentős részének a ballonos kerekek állnak jobban, és eltorzítja az ültetés.
Mondjuk nagyjából az össze mergára érvényes ez, és a bömösök javára is.
És mégis minden parasztnak mi az első dolga, ha szerez egy ilyen kocsit?
Hála istennek ezek a fogyastékos emberek csak elvétve találják be a volvót és a saabot, ez a két márka valahogy taszítja a debileket.
ozirisz · http://el-maszat.blog.hu 2010.04.17. 17:33:32
w a s d 2010.04.17. 17:40:51
w a s d 2010.04.17. 17:49:45
w a s d 2010.04.17. 17:53:04
www.caranddriver.com/features/10q1/effects_of_upsized_wheels_and_tires_tested-tech_dept
De persze ugyanakkor ez is igaz:
www.empire.co.za/jpg/HCwheelchart.jpg
ngyurma 2010.04.17. 18:03:19
A szerzőnek kb annyi köze van az autókhoz, mint azoknak, akikre fröcsög. Aki nem látja, hogy pl. amit X-Zibiték művelnek a Pimp my rid-bam, az a legszemetebb gányolás, amit valaha láttam!
Milyen munka az, ahol szétszedetlen autót fényeznek, és a festés után kezdik el belefaragni az utasteret, meg a futóművet?!
Kár volt megszólalnod...
indapass90210 2010.04.17. 18:27:20
Szerintem nagyon kevés kocsinak áll jól a ballonos kerék, vagyik leginkább a régi terepjáróknak. A az egy centis profil az szerintem is túlzás, de a gyárinál egy-két collal nagyobb kerék általában jobban néz ki. Fólia dettó, legalábbis ha a b oszlop is hozzá van fényezve vagy fóliázva.
Hozzátenném, hogy írtózom a gyáritól, és nem is hagytam gyári állapotban a kocsit.
min 2010.04.17. 18:45:20
A pimp my ride már túl sok amolyan fekás rapper stílus nem sok használhatósággal.
min 2010.04.17. 18:57:56
Inkább a régebbi Majka féle műsor "tuningolói" sorolhatóak a vicc kategóriába.
korzo 2010.04.17. 19:03:41
vmaast 2010.04.17. 19:32:37
A jó ízlés meg nem pénztárcafüggő, csak ritka ;-)
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.04.17. 19:37:31
Úgy látom a válogatásból, hogy szegény Metabond többet árt magának a matricaosztogatással, mint amennyit használ :D
Horváth Oszkár · http://oszkarsag.blog.hu 2010.04.17. 19:39:26
gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.04.17. 20:13:42
az atlathatosag mertekerol nem is beszelve (en 20%-s sotetitesnel megalltam)
felnit pedig valoban nehez valasztani. en ugy csinaltam, hogy fogtam az autot kepet profilbol, photoshopban szepen meretre igazitottam a felniket es raraktam az automra. amelyik a legjobban tetszett es arban is megfelelt, az lett (16" dezent, amugy)
a peres gumikkal kapcsolatban: 205/50R16. inkabb peres, mint lufi, szamomra pont jo.
azzal meg vitatkoznek, hogy mennyi hulye nem vesz Saabot :) olcson hozza lehet jutni a turbos gepekhez, eleg sok hulye veszi manapsag..
nincs_nick 2010.04.17. 20:25:56
A Recaro-s bukásról kérhetnék linket, mert soha nem árt tudni melyik szériát kell elkerülni. Valamint a 30eFt-os Römer-ekről is ha lehetne, mert most szólok az ismerősöknek, hogy ne spóroljanak annyit, hiszen van féláron is.
pétestvér 2010.04.17. 20:35:15
nincs_nick 2010.04.17. 20:45:11
Az irodában, ha gyerkőc születik, megindul a gyerekülés vadászat (az ünneplésen felül), mindenki az ebay-t lesi hátha belefut valamelyikünk egy isofixes, csípőben állítható, dönthető Römer-be, Recaro-ba. Meg persze a kiküldetésen lévő kollégákat is ezzel zargatja ilyenkor a boldog apuka/anyuka, hogy még a bőröndbe úgyis befér az a gyerekülés a repülőn.:)
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.04.17. 21:38:54
Normál közlekedés után és általában kb. 1 percig járatom leállítás előtt, ha pedig hosszabb ideig nagyobb sebességgel mentem autópályán, akkor akár 5 percig is.
Mellesleg még az autó kézikönyve is leírja.
Az más kérdés, hogy az enyém halk, mert én azt szeretem, ha egy autó nem nagyon feltűnő, de sokkal jobban megy, mint egy ilyen sztrítrészinges tuningcsoda, és ahhoz nem feltétlenül kell hörgő kipufogó.
vmaast 2010.04.17. 21:39:55
vmaast 2010.04.17. 21:42:47
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.04.17. 21:50:11
Nem a hűtő, mint olyan a probléma, hanem a víz/olaj hűtésű turbófeltöltőnkél a keringetés.
Semmi baja nincs a turbónak, mikor meghajtod, úgy van tervezve a hűtőrendszer, hogy bírja. Ellenben ha nagyon felhevül, szükség van a keringetésre ahhoz, hogy megfelelően visszahűljön. Ha leállítod a motort, megszűnik a keringetés a turbónál és ez idő előtti turbóhalálozáshoz vezet.
Mondjuk ez általában alapszabály, ha hosszú életű turbót akarsz, ne nyomd neki hidegen, felhevülten meg ne állítsd le azonnal.
Vannak persze autók, melyekben gyárilag olyan a hűtőrendszer, hogy a motor leállítása után is képes hűteni a turbót, de ezek nem annyira a hétköznapi kategória.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.04.17. 22:00:52
"a vízhűtéses turbók külön elektromos vízpumpát kaptak, amely akár a motor leállítását követő fél órában is keringeti a hűtőközeget, hogy a hirtelen lehűléstől és az elkokszolódástól óvja a járókereket. A köztes hűtők (intercooler) is folyadékhűtésűek, szintén külön szivattyúval. A fűtőradiátornak is van egy vízszivattyúja. Össze lehet számolni: a motor saját vízpumpájával együtt összesen négy szivattyú dolgozik a V8-asban."
Na, ez nem a hétköznapi kategória, ugye?
Egy átlagos benzines turbómotorban, ahol ez a hőterhelés sokkal lényegesebb kérdés, mint a turbódízeleknél, nincs ilyen komplex hűtőrendszer, ezért van az, hogy az, hogy itt a használónak kell arra vigyázni, hogy ne állítsa le, mielőtt visszahűl.
korzo 2010.04.17. 22:01:40
vmaast 2010.04.17. 22:03:39
A legtöbb sztrítrészernek fogalma sincs arról, hogy egy komplett tuning elenyésző része csak a teljesítménynövelés, a java a kiegészítő rendszerek illesztése.
Aztán jön a meglepi, mikor szétszakad a kuplung, a fék, vagy az egész futómű.
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.04.17. 22:04:45
Még egy Viggennel se. Érteeed. ;)
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.04.17. 22:06:40
Egy teljesen gyári állapotú nagyteljesítményű benzines turbómotorra is érvényes a visszahűtési szabály, ehhez nem kell tunningolni.
vmaast 2010.04.17. 22:10:59
Egy nem forszírozott üzemben járó turbómotor, pláne ha a tervezés, és a tervezett felhasználás jellegéből adódó terhelés nem indokolja, nem követeli meg az utólagos hűtést.
A BMW jobban kihegyezi a dolgot, ezért hűt. Szíve joga. De az is lehet, hogy parasztvakítás. Mostanában ez is belefér, bőven.
A turbós autók nagyobb része nem hűt.
Aki tuningol, vagy a hétköznapi igénybevételnél jóval többet ad a vasnak, az oldja meg, vagy tartson otthon sok cserealkatrészt.
vmaast 2010.04.17. 22:18:10
Ha a gyártó előírja a járatást, akkor járatni kell.
Ha nem írja elő, akkor nem kell (mert vagy nincsen szükség rá, vagy megoldja magától, azzal a szupi villanypumpával).
SzekelyG 2010.04.17. 22:23:42
erről az "igényesen" kifejezésről mindig az jut eszembe, hogy vannak olyan országok, amik úgy szeretnék tudatni a pógárokkal, hogy mennyire fasza és demokratikus helyek, hogy még a hivatalos megnevezésükbe is beleteszik, hogy "demokratikus", esetleg "népi demokratikus".
Daily Shark · http://dailyshark.blog.hu/ 2010.04.17. 22:26:27
misinator 2010.04.17. 22:27:03
Nem az a lényeg, hogy az optikai tuning a tulajnak tetszen?
Gyárak is tudnak ocsmány dolgokat művelni profikkal, meg esztétikailag tanulatlan tulajok is szépet, harmonikust alkotni , akkor miről beszélünk!?
A motortuning külön, átbeszélhetetlen téma, de respect a kisérletezőknek: nekem pl. a Nagypolákom fogyasztását sikerült optimalizálni áthangolt kipufogó rendszerrel, elektronikus gyújtással, s még jobban is ment.
Nna, egy-két "kemény" tuning:-)))
Ja,s figyelitek, majd mindegyiken van rendszám...
igazi hős 2010.04.17. 22:27:44
w a s d 2010.04.18. 10:13:00
(Amúgy mintha még a sima szívó 4ütemű Wartburg kezelési utasításában is benne lett volna, hogy nagyobb megterhelés után leállítás előtt hagyjuk kicsit ketyegni.)
Hümüzhümümüz 2010.04.23. 14:45:05
Nálam abban merült ki az autóm szépítése, hogy gyári alufelnik és gyári ültetés van. Nem aszfalton húzom a hasát, de így is fel szoktam akadni. :S Gyári zene gyönyörűen szól, ablak pedig alapból színezett. Hétvégente lemosom, ennyit áldozok rá, mert a tisztaság sokkal fontosabb és szebb, mint az agyon matricázás.